ARCHIEF
Week van Patiëntveiligheid: 3 goede vragen
Patiëntveiligheid gaat iedereen aan die betrokken is bij de zorg. Zo moeten zorgverleners regels naleven en zoveel handelen volgens standaarden. Maar ook u als patiënt kunt een belangrijke rol spelen in het voorkomen van ongevallen en vergissingen tijden het zorgproces. Zo kunt u zich goed voorbereiden op uw afspraak in het ziekenhuis door het stellen van de 3 goede vragen.
Voordat u samen met de zorgverlener een beslissing neemt over een behandeling of bepaalde zorg is het belangrijk om enkele zaken samen op een rijtje te zetten. Dit kunt u doen door 3 goede vragen te stellen. Deze vragen nodigen uw zorgverlener uit goede informatie te geven en een open gesprek met u te voeren. De volgende 3 goede vragen kunt u stellen:
1.Wat zijn mijn mogelijkheden?
U heeft altijd minstens twee mogelijkheden. Even afwachten of niet behandelen is ook een mogelijkheid.
2.Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
Iedere behandeling heeft voor- en nadelen. Zo kan een behandeling klachten snel verminderen, maar er zijn ook risico’s aan deze behandeling verbonden. U kunt uw arts vragen naar de resultaten van de verschillende behandelingen. Bespreek per mogelijke behandeling de herstelperiode, risico’s, gevolgen en bijwerkingen.
3.Wat betekent dat in mijn situatie?
Uw persoonlijke situatie is belangrijk voor de keuze die u samen met uw arts maakt. Hoe is uw thuissituatie, wat is uw beroep, hoe oud bent u, wat zijn uw wensen en uw doelen? Ook voor uw arts is het belangrijk om dit te weten, zodat hij of zij het medische advies hierop kan aanpassen en u samen tot een besluit kunt komen over uw behandeling.
Meer informatie?
Bekijk hier de folder zodat u thuis alvast rustig na kunt denken over de 3 goede vragen. Ook andere vragen die u heeft, kunt u vooraf noteren en bespreken.
Wat kunt u als patiënt of naaste zelf nog meer doen om samen met uw arts te beslissen over een behandeling of bepaalde zorg?
- Schrijf uw vragen op.
- Vraag onmiddellijk uitleg als u iets niet begrijpt of twijfelt.
- Het is beter te veel vragen te stellen dan te weinig.
- Neem iemand mee naar uw afspraak in het ziekenhuis. Ze kunnen meehelpen bij het onthouden van informatie en kunnen vragen stellen waar u (nog) niet aan denkt.
- Geeft altijd een contactpersoon op, die we indien nodig kunnen bereiken.