MIJN.LZR S M

BEWEGEN VOOR DIALYSEPATIËNTEN MET APP

Voor ieder mens is bewegen belangrijk, maar zeker ook voor dialysepatiënten. Om onze dialysepatiënten hierbij te ondersteunen is de afgelopen periode als pilot een bewegingsapp ingezet waarmee patiënten zelf thuis aan de slag kunnen. In de bewegingsapp iCaptur is een apart onderdeel opgenomen voor het oefenprogramma voor dialysepatiënten, dat mede door de dialyseafdeling van het Laurentius Ziekenhuis is vormgegeven.

Kevin Herben (biometrist) en Femke van Gog (studente fysiotherapie) hebben voor hun stage vanuit Hogeschool Zuyd onderzoek gedaan naar het gebruik van de app op onze dialyseafdeling.

Kevin: ”Het grote voordeel van deze app is dat de app de gemaakte bewegingen kan detecteren en dus een uitspraak kan doen over de kwaliteit van de uitvoering van de oefeningen. Hierdoor kunnen wij, maar ook de patiënt zelf, zien of de oefeningen op een goede manier zijn uitgevoerd.”

Femke vervolgt: “Tijdens het onderzoek heb ik wekelijks de patiënten, die de app gebruiken, bezocht op de dialyseafdeling en aan de hand van de data uit de app de oefeningen met hun besproken. Door dit terug te pakken met de patiënten, creëren we weer een stukje motivatie en bewustzijn over wat bewegen kan betekenen voor dialysepatiënten.”

Charles André, dialyseverpleegkundige is blij met de bewegingsapp: “Doordat de patiënt thuis met de app het oefenprogramma kan uitvoeren, hoeft hij of zij niet extra terug te komen naar het ziekenhuis, maar krijgt via de app wel de begeleiding die nodig is. En de app is gewoon te downloaden in de appstore of Google play en daardoor makkelijk toegankelijk.”

VOORKOM ONVERWACHTE KOSTEN
Niet alle onderzoeken en behandelingen in het ziekenhuis worden zonder meer vergoed door de zorgverzekering.
We raden u aan om vooraf bij uw verzekeraar na te gaan hoe u verzekerd bent. Let ook op uw eigen risico.